Thursday, July 31, 2014

en stolfornyelse

De siste dagene har jeg holdt på med det litt større prosjekt som jeg egentlig begynte på i fjor sommer, men siden jeg manglet mye av materialene ble det lagt på hylla. Prosjektet er å trekke om to stoler som mamma har hatt i evigheter, og gudene vet hvor mange ganger de har blitt flyttet på i løpet av årene. 

Slik noe slik så stolen ut, stoffet var revnet og tydelig slitt og treverket hadde sprukket i lakken. (Dette er den stolen som jeg ikke har begynt på ennda. men de hadde mer eller mindre likt utgangspunkt.) 


Det jeg har gjort er å ta stolen fra hverandre. Trekke på nytt stoff (handlet på Stoff og stil Trondheim, de har et supert utvalg på møbelstoffer). pusset ned armlene og benene og gitt dem et 3 strøk med klarlakk. Og sist men ikke minst har jeg pusset metalldetaljene slik at de fikk en ny glød. Jeg har dessverre ikke vært flink til å ta bilder mens jeg har holdt på. (Blir så oppi det at jeg glemmer det helt bort). Men det er en stol til som en dag i framtiden også skal få nytt liv, så kanskje jeg husker det da.

Og slikk ble stolen: 


Jeg er veldig fornøyd med resultatet! (selv om bildet ikke er det beste). Og en ting er sikkert, dette er noe jeg kommer til å gjøre flere ganger i løpet av livet. Det er helt herlig å se hvordan et møbel som så stygg og utslitt ut få nytt liv.

Uansett, i løpet av dagen skal jeg se om jeg får malet litt mer på hyttestolene ettersom mamma var så snill å ta dem med fra hytta slik at de blir ferdig.

Har du gjort noen spennende møbelfornyelser i det siste? og hvordan synes du det gikk? 

No comments: